تحولات لبنان و فلسطین

یک کارشناس اقتصادی: شرکت های دانش بنیان دارای تخصص در فناوری های پیشرفته هستند و می توانند کسب و بومی سازی فناوری را برای صنایع بزرگ سنتی تسهیل کنند. انتقال فناوری، همراه با سازگاری محلی، به صنایع اجازه می دهد تا اتکای خود را به فناوری وارداتی و مواد خام کاهش دهند.

کاهش وابستگی صنایع به فناوری وارداتی با تکیه بر توانمندی دانش بنیان ها

فرید ولدی کارشناس اقتصادی در رابطه با نقش شرکت های دانش بنیان در توسعه زنجیره ارزش و توانمندسازی تولید صنعتی ایران اظهار کرد: رابطه بین شرکت های دانش بنیان و صنایع بزرگ سنتی فراتر از حوزه به روز کردن فناوری است. در بخش‌های مختلف، اقتصاد دانش‌بنیان این پتانسیل را دارد که به شرکت‌های صنعتی نه تنها در فرآیند تولید، بلکه در توسعه بازاریابی و حتی بازارسازی کمک کند.

وی افزود: شرکت های دانش بنیان با تمرکز بر توسعه زنجیره های ارزش و ترویج بومی سازی در تجهیزات و فناوری، نقش محوری و کلیدی در جایگاه ایران به عنوان کشوری قدرتمند در تولید صنعتی ایفا می کنند. بومی سازی صنعتی، به ویژه از طریق مکانیسم تولید برای اولین بار، نقش مهمی در دستیابی به این هدف ایفا می کند.

دانش بنیان ها می توانند بومی سازی فناوری را برای صنایع بزرگ سنتی تسهیل کنند

ولدی ادامه داد:  شرکت های دانش بنیان دارای تخصص در فناوری های پیشرفته هستند و می توانند کسب و بومی سازی فناوری را برای صنایع بزرگ سنتی تسهیل کنند. با استفاده از توانمندی های این شرکت ها، صنایع می توانند فرآیندهای تولید خود را ارتقا دهند، کارایی را بهبود بخشند و کیفیت محصول را ارتقا دهند. 

وی افزود: انتقال فناوری، همراه با سازگاری محلی، به صنایع اجازه می دهد تا اتکای خود را به فناوری وارداتی و مواد خام کاهش دهند. شرکت های دانش بنیان با تمرکز بر تحقیق و توسعه صنعتی به توسعه زنجیره ارزش کمک می کنند. با سرمایه گذاری در فعالیت های تحقیق و توسعه، این شرکت ها می توانند صنایع را در تنوع بخشیدن به محصولات خود، بهبود طراحی محصول و توسعه راه حل های نوآورانه حمایت کنند. این به صنایع کمک می کند تا در زنجیره تولید به سمت پایین دست حرکت کنند و از اتکا به تجارت مواد خام فاصله بگیرند و در نتیجه موقعیت خود را در اقتصاد جهانی تقویت کنند.

ولدی گفت: شرکت های دانش بنیان می توانند با ارائه بینش و تخصص در زمینه هایی مانند تحلیل بازار، برندسازی و استراتژی های بازاریابی به صنایع سنتی در توسعه بازار کمک کنند. این شرکت‌ها با استفاده از دانش خود در مورد روندهای نوظهور، رفتار مصرف‌کننده و پیشرفت‌های فناوری، می‌توانند به صنایع کمک کنند تا فرصت‌های جدید بازار را شناسایی کرده و محصولات خود را برای برآورده کردن تقاضاهای در حال تحول مشتری طراحی کنند.

رابطه بین شرکت های دانش بنیان و صنایع بزرگ سنتی فراتر از انتقال فناوری است

این کارشناس اقتصادی با اشاره به محوریت نظام حمایتی دولت گفت: نظام حمایتی دولت از همکاری بین دانش بنیان ها و صنعت کشور بر بومی سازی، تکمیل زنجیره ارزش و حرکت به سمت فعالیت های پایین دستی در زنجیره تولید تاکید دارد. ترک تشریفات تولید بار اول در کنار اعطای مشوق مالیاتی جدید و هدفمند برای فعالیت های تحقیق و توسعه در جهت تقویت این همکاری است تا بتوانیم از توانمندی اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان را برای توسعه تجارت صنعتی ایران و رسیدن به ایران قوی استفاده کنیم

ولدی گفت: رابطه بین شرکت های دانش بنیان و صنایع بزرگ سنتی فراتر از انتقال فناوری است. شرکت های دانش بنیان از طریق تخصص خود در کسب فناوری، تحقیق و توسعه صنعتی، توسعه بازار و انتقال مهارت، نقش محوری و کلیدی در ارتقای زنجیره ارزش و جایگاه ایران به عنوان کشوری قدرتمند در تولید صنعتی ایفا می کنند. سیستم حمایتی دولت با تمرکز بر کسب فناوری و توسعه زنجیره ارزش، انگیزه ها و بسترهای لازم را برای تقویت همکاری بین اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان و صنایع بزرگ فراهم می کند. ایران با سرمایه گذاری بر این همکاری و بهره گیری از نقاط قوت هر دو بخش، می تواند به توسعه صنعتی پایدار، کاهش وابستگی به تجارت مواد خام و ارتقای جایگاه خود در اقتصاد جهانی دست یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.